Nikobus

Nikobus specifiek forum / Fore spécifique Nikobus

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
mariovdv
DomoMember
Posts: 1
Joined: Wed Jan 12, 2005 1:29 pm

Nikobus

Post by mariovdv »

hallo,

ik ga binnenkort beginnen te bouwen en ben nogal geïnteresseerd in domotica. Probleem dat zich stelt: mijn werderhelft, familie en schoonfamilie zijn niet zo geïnteresseerd. Hun hoofdargumenten: niet nodig en te duur.

Daarom zou ik eventueel een simpel maar uitbreidbaar systeem kunnen verkocht krijgen, in mijn zoektocht ben ik voorlopig bij Nikobus uitgekomen. Ikzelf heb slechts een basiskennis elektriciteit, maar na de handleiding deels gelezen te hebben lijkt het me niet zo bijzonder ingewikkeld.

Daarom mijn vragen: is Nikobus in mijn geval de beste oplossing of zijn er betere systemen? Is het met wat begeleiding voor een beginner te doen?

bedankt van de reacties
bram0703
DomoMember
Posts: 1
Joined: Mon Jan 24, 2005 10:34 am
Location: Gent - België

Nikobus

Post by bram0703 »

Beste,

Nikobus is uiterst geschikt als instap in domotica.
De programmatie is uiterst gemakkelijk en kan zowel manueel als met PC gebeuren.
Bovendien is er een goede ondersteuning vanuit Niko zelf.
Bovendien kan een Nikobus systeem steeds uitgebreid worden.

Een bijkomende troef is de zekerheid naar de toekomst toe. Niko bestaat al heel lang (meer dan 80 jaar geloof ik) en zal niet zo snel stoppen met domotica, denk ik.
De voordelen van domotica ken je zelf ook waarschijnlijk, dus die moet ik niet meer gebruiken om je wederhelft en familie te overtuigen hé :wink: .


Groetjes,

Bram
Svennyboy
DomoMember
Posts: 2
Joined: Wed Feb 16, 2005 4:41 pm
Location: Affligem - België

Nokobus

Post by Svennyboy »

Ik ga in augustus beginnen bouwen en zou zelf een Nikobus systeem willen plaatsen. Mijn vraag : wie heeft hier ervaring mee en bij wie zou ik eens kunnen langskomen om dat Nikobus systeem te bekijken? Dat zou me al een heel stuk verder helpen.

Sven
Six2six
DomoMember
Posts: 4
Joined: Sat Nov 26, 2005 4:42 pm
Contact:

Post by Six2six »

ik heb zo net een installatie geplaats voorzien van een nikobus domotica systeem deze stuurt op zijn beurt contaxen aan dit ging perfect zelfs de programmatie ervan leek prefect te lukken ik kreeg alle geluidsignalen te horen die ik zouw moeten horen en deg
alleen als ik het programeren afsluit en op een drukknop druk gebeurt er niks
Image
zouw het misschien komen door dat ik de N klem op de nikobus niet gebruik en rechtstreek van de automaat naar de relais ga dat deze een soort in gebouwde beveiliging heeft en dus niet schakelt

mvg
Kevin Nys
Gery
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Fri Dec 16, 2005 12:39 pm

Post by Gery »

Mario,

Nikobus is een \"bus\"-systeem en enkel te gebruiken met Niko componenten.
Best is een \"ster\"-systeem toe te passen, dat is flexibeler naar de toekomst toe. Bij een ster-systeem komen alle kabels en draden toe op één centrale plaats, de verdeelkast bij voorkeur, en daar kan je dan eender welk merk of systeem toepassen, je kan zelfs beginnen met een basisopstelling (bijv. teleruptoren) en eventueel later upgraden naar een beter (lees: duurder) systeem.

Voorbeelden van een ster-systeem:
- Gardy Freedom
- Teletask Micros
- Siemens Logo
- ...
stefbol
DomoMember
Posts: 3
Joined: Sun Feb 26, 2006 12:06 pm

Post by stefbol »

Hey Geri,

Ik denk dat je het fout hebt. Het systeem heet wel Nikobus, maar aanvaardt elke vorm van bekabeling.
Het systeem ondersteunt een busstructuur, ster topologie en boomstructuur.

Het is interessant om het aantal inputs te beperken per tak, daar je telkens draadjes nodig hebt per punt als je een led wil schakelen in een schakelaar.

Ik zelf heb mijn systeem gedesigned als een ster gecombineerd met een boom.

Mvg;
Stefaan
Philippe81
DomoMember
Posts: 4
Joined: Mon Apr 14, 2008 4:11 pm
Location: Merelbeke
Contact:

nikobus

Post by Philippe81 »

hey, volgens mij heb je gewoon bij het afsluiten van je prorammatie te lang op je program toets gedrukt. bij het afsluiten van je programmatie mag je maar minder dan 1.6 sec op de knop duwen.

Mocht je nog meer info willen kan je e-mailen naar mij.

Firma PnG-tech

Industrie-Domotica-Automatisatie

philippe@png-tech.be

Mvg. Philippe
Post Reply