Aansluiten van nikobus op seriele poort van computer

Nikobus specifiek forum / Fore spécifique Nikobus

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
wimd
DomoMember
Posts: 7
Joined: Wed Jan 23, 2008 2:45 pm
Location: Eeklo - België

Aansluiten van nikobus op seriele poort van computer

Post by wimd »

Hoi,

Hoe sluit ik de nikobus veilig aan op de seriele poort van de computer?

Alvast bedankt,

WimD
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik weet niet hoe die nikobus juist werkt, maar in principe zal het altijd best op basis van optocoupler's zijn ... Op die manier krijg je een TOTALE scheiding van de 2 circuits !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

die pc-logic en pc-link modules hebben toch een seriele poort? (ook al ziet ze er anders uit....)
wimd
DomoMember
Posts: 7
Joined: Wed Jan 23, 2008 2:45 pm
Location: Eeklo - België

Post by wimd »

Hoi,
Gebruik van optcouplers voor de scheiding van de circuits is logische maar dan nog heb ik een probleem :
Bij het bekijken van de signalen de die op de nikobus gezet worden heb ik gezien er 9V op staat wanneer er geen drukknop in gedrukt is. Vanaf het moment dat er een drukknop ingedrukt is wordt er een signaal verstuurd.
Op dat moment zakt de maximum spanning echter en er wordt een blokspanning verstuurd met min 6V en max 8V. Frequentie van het signaal is 50Hz.
Kan ik veronderstellen dat de busdrukknop de spanning tussen 0 en 6V gebruikt voor eigen voeding gebruikt en waneer hij actief is zijn eigen signaal verhoogt naar max 8V (een max232 op nikobusformaat?).
Dan blijven nog volgende vragen :
Hoe kan ikzelf veilig een blokspanning op de bus zetten zonder de voeding in de schakel/ dimodules te beschadingen?
Elders op dit forum heb gelezen dat er een aantal in geslaagd zijn om een correct signaal zelf aan te maken volgens RS232 protocol : baudrate?, aantal stopbits? Pariteits bit?
Groeten,
Wim D
Post Reply