Waterverbruik

Moderator: Domotix-Moderators

Whistler
DomoFan
Posts: 30
Joined: Mon Apr 03, 2006 10:35 am
Location: Mechelen (Binnenkort Tremelo)
Contact:

Waterverbruik

Post by Whistler »

Via een 1-wire microlan zou ik verschillende huis-gegevens willen bijhouden zoals temperaturen, vochtigheid, elektriciteits- en waterverbruik, ...

Om het waterverbruik te meten ben ik op zoek naar een watermeter met een SO puls-uitgang. Iemand een idee waar ik deze kan vinden en wat die ongeveer kosten?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Mvg
Volg hier ons bouwavontuur!
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Laat eens weten als je 1wire lan in orde is ? Ik heb namelijk alle componenten liggen, maar ben aan 't denken om zo'n usb interface te kopen. Dan kan ik al m'n componenten uitlezen vanuit de nslu2 (met webinterface), en kan ik ook alles loggen op de externe hdd's die eraan hangen ... Welke interface gebruik jij ?

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Whistler
DomoFan
Posts: 30
Joined: Mon Apr 03, 2006 10:35 am
Location: Mechelen (Binnenkort Tremelo)
Contact:

Post by Whistler »

Ik heb mij de \"HA7Net - Ethernet 1-Wire Host Adapter\" van Embedded Data Systems aangeschaft. Hij is nog maar pas aangekomen dus heb ik em nog niet kunnen uitproberen.

Als het zover is laat ik iets weten.
Volg hier ons bouwavontuur!
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Precies wel niet zo goedkoop ook niet, 155 $ zie ik staan op hun site ... Heb jij een andere prijs ?

Feit is wel dat je met zo'n device, niet afhankelijk bent van andere apparaten ... Want ik wou het eventueel bijkoppelen op m'n NSLU2 nas ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Whistler
DomoFan
Posts: 30
Joined: Mon Apr 03, 2006 10:35 am
Location: Mechelen (Binnenkort Tremelo)
Contact:

Re:

Post by Whistler »

on4cet wrote:Precies wel niet zo goedkoop ook niet, 155 $ zie ik staan op hun site ... Heb jij een andere prijs ?

Feit is wel dat je met zo'n device, niet afhankelijk bent van andere apparaten ... Want ik wou het eventueel bijkoppelen op m'n NSLU2 nas ...

Mvg,

Bart
Het is inderdaad geen goedkope oplossing (nee ik heb geen andere prijs), maar die onafhankelijkheid en ehternet connectiviteit was wel een must voor mij.
Volg hier ons bouwavontuur!
Farao
DomoExpert
Posts: 78
Joined: Mon Oct 24, 2005 11:51 am
Location: Stabroek - België

Post by Farao »

Misschien nuttig voor de originele poster ipv een speciale watermeter aan te schaffen:

De meeste watermeters hebben een 'nat' en 'droog' deel, in het natte deel zit het element dat door de stroming gaat draaien en in het droge deel zitten de tandwieltjes en de telwieltjes van de uitlezing. De koppeling tussen nat en droog deel is gedaan dmv een magneetkoppeling, dat zijn 2 magneten tegenover elkaar waardoor die elke draaiing van mekaar volgen. Op die manier kan men de rotatie uit het natte deel overbrengen zonder een moeilijk af te dichten asdoorvoer te gebruiken.

Wat is nu de truuk: met een sensor (hall-effect) kan met het wisselende magneetveld ook aan de buitenkant van de watermeter detecteren. Ik heb dit op een normale pidpa meter gedaan en krijg elke 0,5liter een puls binnen.
De sensor die ik gebruik is de SICK MM08-60APS-ZT0.

http://www.mysick.com/partnerPortal/Pro ... uctID=7463

Farao
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

prachtig!

kan je eventueel ook een fotootje posten van hoe je de sensor moet moneteren bij de meter?
B@ckBone
DomoFan
Posts: 47
Joined: Fri Aug 05, 2005 12:20 pm

Re:

Post by B@ckBone »

Farao wrote:Misschien nuttig voor de originele poster ipv een speciale watermeter aan te schaffen:

De meeste watermeters hebben een 'nat' en 'droog' deel, in het natte deel zit het element dat door de stroming gaat draaien en in het droge deel zitten de tandwieltjes en de telwieltjes van de uitlezing. De koppeling tussen nat en droog deel is gedaan dmv een magneetkoppeling, dat zijn 2 magneten tegenover elkaar waardoor die elke draaiing van mekaar volgen. Op die manier kan men de rotatie uit het natte deel overbrengen zonder een moeilijk af te dichten asdoorvoer te gebruiken.

Wat is nu de truuk: met een sensor (hall-effect) kan met het wisselende magneetveld ook aan de buitenkant van de watermeter detecteren. Ik heb dit op een normale pidpa meter gedaan en krijg elke 0,5liter een puls binnen.
De sensor die ik gebruik is de SICK MM08-60APS-ZT0.

http://www.mysick.com/partnerPortal/Pro ... uctID=7463

Farao
Kan je ons dit eens posten , ook met de interface en hoe je dit verwerkt ?

tnx

Kenny
Farao
DomoExpert
Posts: 78
Joined: Mon Oct 24, 2005 11:51 am
Location: Stabroek - België

Post by Farao »

Foto's van opstelling bijgevoegd, foto's konden beter maar het is in die hoek van de kelder nogal donker. Zoals je kunt zien werkt dit ook met een gasmeter.

De interface is gewoon een digitale ingang van mijn Beckhoff systeem.
De verwerking is gewoon pulsen tellen, vermenigvuldigen met aantal l/puls en op die manier verbruik per dag/week/maand/jaar bijhouden.

Farao
Attachments
IMG_0181.jpg
IMG_0181.jpg (25.35 KiB) Viewed 26929 times
IMG_0182.jpg
IMG_0182.jpg (14.94 KiB) Viewed 26929 times
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

Post by simonjo »

Hi,

Kan je misschien ook volgende dingen even doorgeven:

- waar te koop
- prijs
- is de 3pin connector inbegrepen
- evt prijzen voor ..ZU0, ZTK, ZUK modellen


mvg, Jo
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

farao, jij krijgt van mij alvast de prijs van beste bijdrage op het forum 8)

heb je de beste locatie voor de sensors proefondervindelijk vastgesteld of kmot het zo nou niet?
B@ckBone
DomoFan
Posts: 47
Joined: Fri Aug 05, 2005 12:20 pm

Post by B@ckBone »

ik ben ook benieuwd ....
Farao
DomoExpert
Posts: 78
Joined: Mon Oct 24, 2005 11:51 am
Location: Stabroek - België

Post by Farao »

Allez Roeln, bedankt voor de prijs hé.

Aangezien ik in de automatiseringssector werk kan ik die sensoren via die weg bestellen. Je moet maar eens kijken op de website van SICK belgie en een distributeur opzoeken, ATS in Merelbeke is er al zeker één, denk wel dat je daar particulier kan kopen.

Kostprijs ligt rond de 50 euro/stuk, de connector zit daar niet bij maar da's een industriele standaard die ze bij zo'n distributeur zeker ook verkopen.

Positie zoeken is makkelijk, sensor aansluiten en dan een beetje bewegen over de watermeter tot je een magnetisch veld ziet en dus het ingebouwde ledje aangaat. Daar houden en zien als je water laat lopen of het aan en uit gaat. Bij gasmeter zit de magneet blijkbaar in het wieltje van het laatste cijfer achter de komma. Dat geeft dus een puls per 1/100 kubieke meter.

Farao
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik heb hier ooit eens een link gepost van een totaal geschifte nederlander (hi hi), die had ook zoiets gedaan voor al z'n meters, 'k weet alleen niet meer of het ook op basis van een magneet in de teller was of niet ...

Weten jullie nog over welke ik het had ... ?

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Whistler
DomoFan
Posts: 30
Joined: Mon Apr 03, 2006 10:35 am
Location: Mechelen (Binnenkort Tremelo)
Contact:

Re:

Post by Whistler »

on4cet wrote:Ik heb hier ooit eens een link gepost van een totaal geschifte nederlander (hi hi), die had ook zoiets gedaan voor al z'n meters, 'k weet alleen niet meer of het ook op basis van een magneet in de teller was of niet ...

Weten jullie nog over welke ik het had ... ?

Mvg,

Bart
Dat moet BWired.nl zijn ;-)

Dacht mij te herinneren dat hij het flikkerende lichtje van zijn teller(s) 'telde'.
Volg hier ons bouwavontuur!
Post Reply