sturing sectionale poort

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
koen
DomoFan
Posts: 34
Joined: Mon Aug 28, 2006 9:28 am

sturing sectionale poort

Post by koen »

Hey,

Wij willen onze automatisch sectionale poort laten opengaan (en sluiten) door een commando van onze centrale sturingsunit. Dus geen aparte schakelaar naast de poort.

Hoe wordt nu zo een dergelijke motor gestuurd? Krijgt die pulsen (zo ja op welk voltage) en hoe wordt het bijhorende licht geschakeld?

Iemand die hier ervaring mee heeft? of vraag ik het beter zelf aan de leverancier van de poort?

alvast bedankt!

Koen
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Koen,

De sturing gebeurd via een normaal open (N.O) contact op de motor zelf, je kan dit dus naar believen sturen ...

Op mijn motor (normstahl ultra excellent quick) zit dan nog een extra contact voor een lamp mee te sturen, hoewel ik dacht dat het vermogen hiervan tamelijk beperkt was ... Heb het net even opgezocht, het is beperkt tot 60 Watt, en mag geen TL of Spaarlamp zijn ... In mijn ogen nutteloos dus ... Maar als je garagepoort met dezelfde sturing gaat gebruiken als voor de rest van het huis, wat maakt het dan uit, dan ga je de lichten toch gewoon vandaaruit sturen ... ?
En het feit of de poort open is of toe, dat detecteer je door je poortcontact van het alarm ...

Mvg,

Bart

PS. De duur van het contact voor open/toe is gewoon een impuls .... en meestal zit er al een licht bij in de motor, waarvan je de brandduur kan instellen met een potmeter en/of dipswitches
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

Bij ons is een paar maanden geleden onze Hormann poort geinstalleerd.
De koppelingsmogelijkheden vielen me wat tegen.
Er is enkel aansluiting mogelijk van één drukknop (op en neer in 1 knop dus) en koppeling van extra beveilingen zoals infraroodsluis of zo.

De lamp kan je instellen : brand x minuten na een poortbeweging.
Whistler
DomoFan
Posts: 30
Joined: Mon Apr 03, 2006 10:35 am
Location: Mechelen (Binnenkort Tremelo)
Contact:

Re:

Post by Whistler »

roeln wrote:Bij ons is een paar maanden geleden onze Hormann poort geinstalleerd.
De koppelingsmogelijkheden vielen me wat tegen.
Er is enkel aansluiting mogelijk van één drukknop (op en neer in 1 knop dus) en koppeling van extra beveilingen zoals infraroodsluis of zo.

De lamp kan je instellen : brand x minuten na een poortbeweging.
Wij zouden ook een Hormann poort laten installeren, maar naar koppeling met het domotica systeem: Is het dan niet mogelijk de drukknop aansluiting vanuit uw systeem te sturen (pulssturing) zodat je inputs vanuit uw heel systeem kunt gebruiken (drukknoppen, sensoren, ...)?

roeln, kan je al dan niet bevestigen of er een contact open/toe aanwezig is op de Hormann poort?
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

natuurlijk kunnen die drukknoppen ook simuleren met uw domotica-whatever. Is gewoon een spanningsvrij contact.

Ik had echter verwacht dak er zowel een op als een neer ingang zou zijn. 2 drukknoppen dus.
Dan kon ik dat makkelijk gebruiken om bijvoorbeeld om ze dicht te doen bij druk op 'alles uit' of zo.
Gebruik van een poort-is-open sensor is niet voldoende. Want stel dat je de poort halverwege gestopt hebt, weet je dus nooit welke richting de poort zal gaan bij volgende druk. En je kan ook nog 'overriden' door te drukken op de pijltknopjes op de motor zelf...

Moet wel toegeven dat ik nog geen tijd gevonden heb om de handleiding ne keer vast te pakken...
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Wil je zeker zijn dat je poort toe is, kan je dat wel ondervangen in de sturing hoor ...

1) Je kijkt of de poort toe is via de sensor (magneetcontact)
2) Is de poort toe, doe dan niets
3) Blijkt de poort niet toe te zijn, zet ze dan in beweging en kijk na de maximum duur die ze anders nodig heeft om dicht te gaan weer na of de sensor waarneemt dat de poort toe is
4) Blijkt ze nu nog niet toe te zijn, dan geef je nog eens een puls, en checked dan weer ... Nu zou ze toe moeten zijn dan ...

Bi j mijn motor heb je wel wat programmeermogelijkheden, onder andere een automatische close van de poort na instelbare tijd etc... en een aparte ingang voor een gedeeltelijke opening, maar het open en dicht gaan blijkt toch met 1 knop te zijn bij alle grote merken ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

goed idee bart maar is wel nogal knutselwerk he :wink:

zal proberen dit weekend de handleiding eens uit te pluizen.

en die automatisch close na een ingestelde tijd, daar ben ik geen voorstander van. is alleen maar vervelend als je in de garage bezig bent met iets....
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

de brochure van de hormaan supramatic aandrijving : http://www.hormann.be/daten/katalog/be/ ... sevens.pdf

vooral pagina 16 is interesant:

- Aandrijvingsverlichting : Verlichtingsduur 2 minuten (kan individueel van 1-5 minuten ingesteld of volledig uitgeschakeld worden)
- Automatische sluiting : Activeerbaar met regelbare openingstijd
- Waarschuwingslicht : Aansluitbaar via extern optierelais
- Extra verlichting : Aansluitbaar via extern optierelais Afzonderlijk met aandrijvingsverlichting schakelbaar
- Eindpositiemelding “Dichtâ€
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

Roeln ,

ben jer ondertussen al uit ..

Ik overweeg ook de aanschaf van een Hormann poort met Supramatic ...

Ik vond deze handleiding ..

http://vorot.net/techdocs/39.pdf

En daar heb ik alle opties die ik zou willen op een motor ..

Maar in hoeverre die nog klopt met de motoren die nu op de markt zijn ...


Tom
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Hallo iedereen,

Ik heb een tijdje geleden zo een hormann poort gekocht, en heb daar een uitbreidingsmodule bijgekocht van hormann zelf.

Kzal straks eens pics online zetten van hoe die module(printplaat) eruit ziet en van het aansluitschema en de prijs.

Ik zal ze hier ook al even kort de mogelijkheden opsommen:

aansturing:
- poort naar onder
- poort laten stoppen
- poort naar boven
- licht(in motor) aanzetten

uitlezing:
- poort boven
- poort onder

Extra aansluitmogelijkheden:
- relais voor aansturing van bijv een extra lamp.

Interessant is wel dat je kunt instellen wanneer en hoe dit relaiscontact reageert. Ik zou hiermee een extra lamp aansturen die de garage moet verlichten en die altijd tegelijk aangaat. Dus normaal gezien(kheb het nog niet getest) gaat deze aan als je met je afstandsbediening de poort bijv langs buiten opendoet, maar ook als je de \"licht(in motor) aanzetten\" functionaliteit gebruikt, aangestuurd met de gewone lichtdrukknop van de garage.

groetjes,
Christof.
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Zie hier dan de pics
Attachments
alles klein.JPG
alles klein.JPG (57.67 KiB) Viewed 31600 times
printje klein.JPG
printje klein.JPG (49.68 KiB) Viewed 31597 times
Last edited by tus on Wed Oct 31, 2007 8:35 pm, edited 1 time in total.
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

en hier dan het meest interessante(aansluitschema dat erbij zat) :
Attachments
garagepoort_module klein.JPG
garagepoort_module klein.JPG (74.94 KiB) Viewed 31594 times
Last edited by tus on Wed Oct 31, 2007 8:36 pm, edited 1 time in total.
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

lol je bent me te snel af ..
ik ging dit net ook posten met de Supramartic serie 2 van hormann kan je die AUP1 komen .. blij da ik een schema er van zie ook nu ..

Heb jij die Up & Down al getest ?

Is dit met gewone drukknoppen te doen ? Ik zou bijvoorbeeld in huis een up-down knop willen in huis , als ik 1x op down duw ik zeker ben dat poort gesloten wordt , eventueel ook 2ledjes voorzien rood en groen ofzo dat ik aan die ledjes zie of de poort open of dicht staat . ( dmv van de open/dicht terugmedling via de relais )
En knop stop lijkt me niet nodig in huis , is enkel handig naast te poort zelf .



Was vandaag nog bij een hormann dealer en die verkoper was niet zo op de hoogte van de sturingen .. moest het met elektricien navragen .

Enfin dit bevestigd nog meer mijn keuze ..om voor een hormann motor en poort te gaan . Ken geen enkel ander merk die die mogelijkheden aanbied .. en betaalbaar is .


Ps : wat was de prijs voor de module en welke motor heb jij ..
Dacht dat de catalogus prijs 64 euro + btw is voor die module .
Last edited by ON4TOP on Tue Oct 30, 2007 9:16 pm, edited 1 time in total.
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

idd Kitt, op de factuur staat bij mij dat ik een Supramatic E2/K heb, dus ook een serie 2 veronderstel ik.

Ik heb er 77.5€ voor betaald inclusief btw, en dat vindt ik nog heel aannemelijk als je kijkt naar de mogelijkheden van dit printje.

Kheb er dan ook nog een fotocel bijgekocht. Die kostte dan weer wel redelijk(227.5€), maar ja, als het op veiligheid aan komt mag je niet naar de prijs zien(allé, toch minder :-) ).


groetjes,
Christof.
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re:

Post by ON4TOP »

palmerch wrote:idd Kitt, op de factuur staat bij mij dat ik een Supramatic E2/K heb, dus ook een serie 2 veronderstel ik.

Ik heb er 77.5€ voor betaald inclusief btw, en dat vindt ik nog heel aannemelijk als je kijkt naar de mogelijkheden van dit printje.

Kheb er dan ook nog een fotocel bijgekocht. Die kostte dan weer wel redelijk(227.5€), maar ja, als het op veiligheid aan komt mag je niet naar de prijs zien(allé, toch minder :-) ).


groetjes,
Christof.
Hoi Christof ,

Is zeker aannemelijk .. als je weet dat geen enkel merk dat ik weet het aanbied ..
Fotocel vind ik behoorlijk duur , ik heb vandaag offerte gekregen voor een poort en het scheelde maar 100 euro tussen de supramatic E en P .
En bij de P is de fotocel inclusief ..dus ik ga zeker ook voor het model met fotocel inclusief .. is idd nog stuk veiliger
Post Reply