Led's in bticino drukknoppen

Moderator: Domotix-Moderators

User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Re:

Post by ON4TOP »

on4cet wrote:kan zijn, maar je hebt het nog niet geprobeerd met de plastic darm hé tommeke .... Eerst ook proberen, en dan eindoordeel vellen ... hi hi

Mvg,

Bart
Ja dat is heel juist Bart , maar ik zie een nadeel .. dat je de led niet in het midden van de drukknop kan positiioneren .. zoals wij steeds doen ..
In feite zitten bij ons enkel de beentjes door het gat .. althans bij mij toch ..
Attachments
led-groen-metledhouder-midden.jpg
led-groen-metledhouder-midden.jpg (50.48 KiB) Viewed 15944 times
led-groen-voorkant-indrukknop.jpg
led-groen-voorkant-indrukknop.jpg (59.78 KiB) Viewed 15944 times
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

silicone/tec7

Post by ON4TOP »

hier met silcone/tec7 achtig spul ..
Attachments
DSCN0344_1.jpg
DSCN0344_1.jpg (88.53 KiB) Viewed 15942 times
DSCN0346_1.jpg
DSCN0346_1.jpg (82.75 KiB) Viewed 15942 times
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Miljaar, dat is ook weer zo, eigenlijk nog niet bij stilgestaan, en ik meen me te herinneren dat het licht niet zo mooi naar buiten kwam als de led niet mooi in het midden zat ...

Roel, hoe is dat bij jou ? Ik geloof dat het licht dan niet even mooi door het plaatje komt, dan heb je links veel meer licht, en rechts veel minder ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

hehe zo zie je maar :)

We vullen mekaar weer mooi aan .. pas op ik vind het idee van Roeln echt goed gevonden hé , ga het zeker niet afschieten ..
Maar vraag me idd af als het licht goed verdeeld wordt , want onze ervaringen leerden ons dat in het gat niet ideaal is hé ... zit niet centraal dat gat helaas .. voor een gloeiampke geen probleem ..maar een LED is een heel ander verhaal ..
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

Ik heb eigenlijk nog niet geprobeerd hoe dat er uit ziet kwa lichtspreiding...
Ik heb ook eerst met tec7 geprobeerd maar dat blijft voor mij veel te elastisch... Ik had ook wel de led niet zo diep geduwd.

Volgens mij is het trouwens juist een voordeel dat via de slang-methode de led niet zo diep in de drukknop zit. Hoe verder van de voorkant af, hoe minder belangrijk de positie is volgens mij.

Ik kan met de slang trouwens ook nog altijd proberen de ledjes te klemmen zoals on4top het deed met zijn ledhouder. Dus langs de slang ipv er middendoor.

Als de lichtspreiding niet is als gewenst kan je denk ik ook nog proberen om eens heel licht met een schuurpapiertje over de led te gaan. Hierdoor zal de afstraalhoek om zeep zijn en zal het licht homogener verspreid worden.

Ik zal vanavond deze mogelijkheden eens proberen en de resultaten posten.

ps halen jullie trouwens altijd de frontjes van de drukknoppen om de ledjes te bevestigen? Ik durfde dat niet aangezien ik dacht dat het zou breken....
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

Yup Roeln , dat doe ik inderdaad steeds... is gemakkelijker om de led goed te steken en met het lijmpistooltje lijm erin te spuiten .. ik post binnenkort nog wat foto's met lijmpistool methode .. moet er nog een hoop doen .. momenteel nog maar op een plaats of 3 gedaan met verschillende methodes ..
Post ook eens wat foto's als je eentje definitief gemonteerd hebt .. zijn we uiteraard kerieus naar :)
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik doe ze ook uit mekaar omdat anders die PUR overal in blijft zitten ... Maar is geen probleem hoor, als je het voorzichtig doet, breek je niets !

Ja, zelfs met afstraalhoeken geprobeerd, maakt geen verschil, feit blijft, dat als die led links zit (centraal in het gat), dan zal die daar altijd meer licht afgeven dan helemaal aan de rechtse kant ... Zelfs als je de led in het midden zet zoals wij (tom en ik), dan zie je nog aan de zijkanten dat het daar minder hard oplicht, maar doordat de led in het midden zit, krijg je wel mooi resultaat, doordat het aan beide kanten hetzelfde is ....

Mvg,

Bart

PS. Ik heb al lang gedacht aan zo'n licht-waveguide te gebruiken, zoals ze bij pc's enzo doen, maar zoiets is volgens mij zelf niet te maken, en deze in de handel verkrijgbaar hebben nooit de vorm en afmeting om ze in deze drukknoppen te kunnen gebruiken ... Maar wie weet komt er op een dag iemand hier op het forum met het ultieme voorstel hé !
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

de resultaten:

- de ledkop grof maken met schuurpapier haalt niets uit.

- mooi uniform licht kan je goed verkrijgen door aan de binnenkant van het witte gedeelde van de drukknop een stukje heel-dun-en-licht-papier-dat-als-prop-in-nieuwe-schoenen-zit te kleven. Maar is veel te veel geprul...

- Als de led door het slangetje zit (derde jpg) schijnt het licht zoals verwacht opzij.

- Als de led geklemd zit naast de slang (tweede jpg) is de lichtspreiding 90% goed. Werwijze: laat de led in het gat van de drukknop vallen. Pers een stukje slang ertussen. En trek tenslotte aan de draadjes van de led om de led naar achter te trekken. Dit garandeert dat ze allemaal in ongeveer dezelfde positie uitkomen.

- Bij klemmen langs de slang met terugtrekken zijn de draadjes van de led bovendien net lang genoeg om naast elkaar liggende leds aan elkaar te solderen. Hierbij moet je dan om de beurt 'langs onder' en 'langs boven' oversteken. (eerste jpg)

- Na solderen kan je trouwens met een fijn schroevendraaiertje nog door het slangetje steken om dan in de drukknop nog wat tegen de led te duwen om een nog betere richting te bekomen.

Het opendoen van de drukknoppen zoals jullie doen is mij toch teveel gedoe hoor. Dat veertje en dat contact vallen er dan uit en dat moet weer geodsteken en ... En dan had ik het nog bij niet-gemonteerde drukknoppen gedaan.... Nee, dat opendoen ga ik toch zeker vermijden. Ik moet ~70 drukknoppen afgaan ...
Attachments
drukknop-slang-erdoor.JPG
drukknop-slang-erdoor.JPG (47.11 KiB) Viewed 15893 times
drukknop-slang-erlangs.JPG
drukknop-slang-erlangs.JPG (43.36 KiB) Viewed 15893 times
drukknop-slang-connectie.JPG
drukknop-slang-connectie.JPG (85.21 KiB) Viewed 15893 times
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Voila Roel,

Je hebt onze bevindingen ook ervaren, dus, ik denk dat het nu iig duidelijk is hoe het moet hé .... De rest van de montage is juist hetzelfde bij mij (ons) hé, ook de benen aan mekaar solderen enzo ...

Dat opendoen is niet zo lastig als je denkt hoor, je moet er wat mee vertrouwd geraken, maar als je ze idd goed kan positioneren langs achter, is dat zeker aan te raden ...

Dat die led maar 90% van de drukknop verlicht is bij mij ook zo, maar als je er een deel naast mekaar zet, is dat alleen maar handiger, zo zie je het verschil veel beter tussen de drukknoppen onderling, en duw je bijna zeker op de juiste ;-)

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

met die '90% goed' bedoelde ik eigenlijk dat het licht net niet in het midden van de knop gecentered is. Maar je kan dus met een schroevendraaier geval-per-geval door het slangetje wat beter richten indien nodig.

Hoe gaan jullie het nu doen? pur/tec7?
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

Ik ga het blijven doen met lijmpistooltje denk ik , gaat het snelst en geeft me hetmeest bevredigende resultaat tot nu toe ..

ja dat opendoen is zeker geen probleem , eens je het gewoon bent een makkie .. maar idd als je er nog zoveel moet doen amai ...
ik doe er nu en dan een beetje .. maar heb er zeker geen 70 .. gewone drukknoppen :)
djdave
DomoMember
Posts: 1
Joined: Wed Sep 17, 2008 7:59 am
Location: oostkamp

Post by djdave »

Hoi,
Ik zat al tijdje met identieke vraag, en oef, eindelijk juilie post gevonden.
Thuis BTICINO LIGHT TECH als schakelmateriaal, ook fan van verlichting in de schakelaars (is er voor gemaakt, want zitten 'gaatjes' in !), maar eigenlijk enkel mogelijkheid voor zo'n (fiets-)gloeilampje op 12 of 230 V, die in verbruik wellicht kan tellen.

Met hun serie AXOLUTE, is er nu een Blauwe LED ter beschikking op 230 volt (per stuk: 6 euro, slik!). Zie tekening. Tuurlijk is die LED enkel van toepassing op AXOLUTE schakelaars, en niet mogelijk om ook in andere series te gebruiken (KLOPT DAT ?).

Maar nu lees ik dat met wat PUR, lijm of vijver-ring-stukjes een gewone LED kan werken.
Ik zit wel met een volledig circuit op 230V.
Kan iemand me informeren of ik ook jullie LED voorbeeld kan installeren per schakelaar, maar toegepast op 230V ? Wat moet er dan per schakelaar nog extra geplaatst worden ?
ALvast bedankt voor jullie hulp ! ('k ben wat technisch aangelegd, mr dit gaat mijn petje ten boven)

DV
Attachments
Axolute Blauwe LED per schakelaar (230volt) - Dure optie ç
Axolute Blauwe LED per schakelaar (230volt) - Dure optie ç
H4743B_230.jpg (13.65 KiB) Viewed 15807 times
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

je zou voor 230V ook een weerstand kunnen berekenen en het uitvoeren als ons, maar wij laten de draadjes soms nogal open vermits dat geen kwaad kan omdat alles op 24V draait. Ik zou niet willen dat iemand zich elektrokuteerd als hij een potje opendoet....

Ik veronderstel dat jij niet met drukknoppen werkt maar met gewone schakelaars. Dan ga je de ledjes enkel ofwel altijd ofwel enkel als de lamp brand kunnen laten branden. Terwijl wij die ledjes enkel in 't donker aandoen...

Al bij al lijkt mij dat 6euro ledje van bticino dan nog de beste oplossing hoor...
User avatar
ON4TUX
DomoFan
Posts: 42
Joined: Fri Aug 15, 2008 5:07 pm
Location: Westerlo - Belgium

Post by ON4TUX »

je kan op internet genoeg schemaatjes vinden, meestal kom je ervan af met 4 componenten;

- de led (uiteraard)
- een diode in sper parallel erover (beschermt de led wanneer de periode wisselt)
- een weerstand
- een condensator (als extra weerstand)

Het geheel kan je best uitvoeren in SMD (kleine componentjes, zoals ze op de foto hebben gedaan)

Zie bvb ook http://www.circuitsonline.net/circuits/view/77
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

@on4tux : Wat je ook nodig hebt maakt niet uit, als je klassieke elektr. gelegd hebt, is er volgens mij weinig of niks mee te doen, dit omdat je enkel maar 1 schakeldraad in het potje voorhanden hebt ... De andere komt normaal gezien rechtstreeks aan je lamp te hangen ...

Dus, als je geen extra draad liggen hebt, zal het volgens mij NIET kunnen, zelfs niet als je lamp brand ...

Of zie ik het verkeerd, ik weiger namelijk van de klassieke schema's te leren hi hi

Mvg,
Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply