klassieke inbouwdozen in holle wand

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
kobbejager
DomoMember
Posts: 4
Joined: Thu Jul 31, 2008 8:12 am
Location: Brugge

klassieke inbouwdozen in holle wand

Post by kobbejager »

Op aanraden van de winkelmadam heb ik totnogtoe overal de gewone (vierkante) inbouwdoosjes geplaatst in mijn holle wanden (houten kader + gipsvezelplaat), kwestie van goed vast te zitten. Ik vind die oranje hollewanddozen niet echt stevig zitten; ik wil geen schrik hebben heel de boel uit de muur te trekken als ik gewoon een stopcontact uittrek. Nu, die gewone inbouwdoosjes heb ik telkens met mijn nietpistool vastgezet in het houten kader van de wand, alvorens de gipsvezelplaten te bevestigen. Met een wipzaag werden dan de gaten gemaakt, de platen geplaatst en de spleet tussen plaat en inbouwdoosje met jointfiller gevuld. Dat voelt erg stevig aan en ben eigenlijk erg tevreden met die oplossing.

Nu heb ik ergens op het internet gelezen dat in holle wanden die hollewanddoosjes verplicht zijn, en dus die klassieke inbouwdoosjes verboden. Wat is daarvan aan? Ga ik problemen krijgen met de keuring?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Wat mij betreft ga je daar geen probleem mee krijgen, ik neem dat het materiaal van de inbouwpotjes even brandveilig is dan dat van de hollewandpotjes. Ook de manier waarop je ze bevestigd heeft een minimale inpact op de veiligheid.

En waar is het bij de keuring om te doen, om de veiligheid, niet meer niet minder.

Ik gebruik hier de hollewandpotjes van bticino omdat ik met dat materiaal afwerk, en omdat deze heel makkelijk en stevig tegen de gipsplaat aan te trekken zijn door een handig mechanisme van een soort plastic klauw die het potje tegen de plaat trekt.

Maar elke methode is goed, als het maar stevig blijft zitten, en je electriciteit niet in direkt contact kan komen met het hout.

MVg,

bart
There's No Home Like An Automated Home ...
geversj
DomoMember
Posts: 9
Joined: Mon Nov 29, 2010 7:50 pm
Location: Tielen

Re:

Post by geversj »

on4cet wrote:Wat mij betreft ga je daar geen probleem mee krijgen, ik neem dat het materiaal van de inbouwpotjes even brandveilig is dan dat van de hollewandpotjes. Ook de manier waarop je ze bevestigd heeft een minimale inpact op de veiligheid.

En waar is het bij de keuring om te doen, om de veiligheid, niet meer niet minder.

Ik gebruik hier de hollewandpotjes van bticino omdat ik met dat materiaal afwerk, en omdat deze heel makkelijk en stevig tegen de gipsplaat aan te trekken zijn door een handig mechanisme van een soort plastic klauw die het potje tegen de plaat trekt.

Maar elke methode is goed, als het maar stevig blijft zitten, en je electriciteit niet in direkt contact kan komen met het hout.

MVg,

bart
Als elektricien kan ik bevestigen wat je zegt. Voor de keuring maakt de keuze van het type dozen niet uit. Het verschil tss klassieke inbouwdozen voor in volle muren en holle wanden, bestaat erin dat de potten voor holle wanden zichzelf vastzetten door aan de vijzen te draaien. Deze zitten over het algemeen wel goed vast indien je ze niet overdraait. Maar dit leer je enkel door ervaring. Het enige waar je wel op moet letten, en dan zeker bij grotere vermogens, dat er nooit geen vonk kan ontstaan tegen houten platen zoals bv mdf. Dit veroorzaakt nogal gemakkelijk brand en word zelfs apart vermeld in het arei voor huishoudelijke installaties...
Post Reply