zekeringkast en rijgklemmen vraagje

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
vw_speedsterke
DomoMember
Posts: 8
Joined: Wed Jun 24, 2009 6:34 pm

zekeringkast en rijgklemmen vraagje

Post by vw_speedsterke »

1ste vraag:
ik kan een rittal kast kopen aan een zeer aantrekkelijk prijs maar nu zit daar zo geen voorzetplaat/ afschermplaat bij die normaal over de zekeringen zit zodat je nog maar een stukje van de zekering ziet. Is dit verplicht? zou je deze apart kunnen kopen of moet ik dan zelf iets maken uit bv. plexi?
alle draden worden wel in kabelgoten weg gewerkt.


2de vraag

ik heb wago 2etage rijgklemmen dit zijn er zonder schroefje maar hier moet je de draad gewoon insteken. Mag ik hier ook 2draden insteken per insteekpunt? voor de stuursignale zal dat waarschijnlijk wel mogen maar ook voor de vermogenskringen?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Afscherming gebeurd bij de componenten... niet nodig dus ... isolatie tot tegen de kooiklemmen ...schroeven zitten normaal verzonken

2 draden geen probleem .. ik steek er soms wel 3 ofzo in ... als ze maar goed contact maken ...
There's No Home Like An Automated Home ...
vw_speedsterke
DomoMember
Posts: 8
Joined: Wed Jun 24, 2009 6:34 pm

Post by vw_speedsterke »

wat bedoel je met afscherming gebeurd bij de componenten?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Daar bedoel ik mee, dat je moet zorgen dat je de mantel van de draad niet te ver ontbloot laat (zie ik vaak tegen zondigen, en toch goedgekeurd), met andere woorden, de afscherming moet tot tegen de kooiklem komen of toch zo precies mogelijk ertegen ...

Verder bedoel ik daar ook mee, dat er vaak bij bv. differentielen een klepje over de kooiklemmen zit, zodat aanraakgevaar voorkomen wordt.
Indien er niet zo'n klepje opzit, zit vermoedelijk de schroef ook al diep genoeg zodat direkt aanraakgevaar ook bijna nihil is ...

Met andere woorden, zelfs als je alles zonder afschermingsplaten werkt, zou je nergens elektrocutiegevaar mogen lopen !

Mvg,

bart
There's No Home Like An Automated Home ...
vw_speedsterke
DomoMember
Posts: 8
Joined: Wed Jun 24, 2009 6:34 pm

Post by vw_speedsterke »

ok merci, bij de differentieelschakelaar zitten inderdaad afschermkapjes bij, de schroeven van de automaten liggen verzonken als ik nu de draden juist strip, dan moet ik wettelijk geen afschermplaat meer zorgen



mag ik de tellerkast ook in de kast van de automaten zetten?
Post Reply