Meerdere electriciteitskasten plaatsen

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

Meerdere electriciteitskasten plaatsen

Post by simonjo »

Hoi,

Ik ga nieuwe electriciteit leggen en wil de hoeveelheid kabels naar mijn electriciteitskast zoveel mogelijk beperken. Reden is dat er slechts 5cm chape kan gelegd worden en kruisingen van leidingen (electro / water / gas) vermeden moeten worden.

Dit wil ik doen door een aantal onderkasten te plaatsen welke dichter bij de verbruikers staan, en die dan doorverbinden met 3G4 naar de hoofdkast waar de differentials staan.

Meer bepaald wil ik een onderkast zetten in de keldertraphal, dit om de keuken + badkamer + berging te bedienen. En dan nog eentje op de eerste verdieping om eerste verdiep + zolder te bedienen.

Is hier iets op tegen, dingen waarop je moet letten, ...


mvg, Jo
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Op zich niets op tegen, ik zou eventueel wel de nodige stuurkabels ook voorzien, voor het geval je kringen wil gaan afschakelen ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

Yep is op zich geen probleem , zeker bij verbouwing vaker gedaan ..

Heb hier een kast op Zolder , beneden in berging en er komt nog één in de garage . Maar uiteraard overal voldoende SVV getrokken voor sturing lichtpunten/rolluiken etc .

En uiteraard van de hoofdkast naar de andere kasten met 4mm³ gegaan ( net 3x 380 volt 20A ) en die kabels in hoofdkast extra beveiligen met gepaste automaat .
wimav
DomoFan
Posts: 20
Joined: Fri May 08, 2009 8:46 am
Contact:

Post by wimav »

Verbindingskabel juist afzekeren of kabel dik genoeg nemen zodat hoofdautomaat voldoende is voor afzekering. Plaats ook altijd een schakelaar aan elke remote kast zodat je daar de spanning ter plekke kan afzetten en dit niet in de hoofdkast moet doen (dan ben je ook beveiligd tegen ongewenst terug inschakelen terwijl je nog bezig bent in de remote kast!!) Verder misschien een aantal wachtbuis steken tussen de kasten zodat je later nog altijd een verbindingskabel voor een eventueel domotica-systeem kunt leggen of voor bijvoorbeeld verschillende switchen te kunnen verbinden, ... .
Webbased domotica via beckhoff-controllers: www.dna-software.be
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

Post by simonjo »

Nog een vraagje ivm die onderkasten.

Ik zou die uit plaatsoverwegingen op een hoogte van 2m willen plaatsen... da's wel iets minder handig om aan te kunnen als een zekering uitfloept maar ja...

Gaan ze daar bij de keuring problemen van maken?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Normaal kan men daar geen probleem van maken met de keuring ... Het enige wat belangrijk is, is dat de meterkast op een normale hoogte hangt ... Dit om de meteropnames mogelijk te maken (te vergemakkelijken).

Eigenlijk is het altijd heel simpel ... zolang de veiligheid in orde is, is alles in orde ... Maar bij die veiligheid kan natuurlijk wel een hoop komen kijken.

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply