Zekerkast / netwerkkast ineen?

Moderator: Domotix-Moderators

Brick
DomoMember
Posts: 2
Joined: Tue Oct 23, 2007 10:11 am
Location: Lokeren - België

Zekerkast / netwerkkast ineen?

Post by Brick »

Beste,

Ik heb gehoord dat de zekeringen en domotica dient gescheiden te zijn van het netwerk deel? Ik zou dus bvb opteren om een serverrack te kopen, hier een deel in te delen voor de domotica en zekeringen, een deel voor netwerk (router, switch paneel), eventueel later een serverke inzetten.

Mag dit?
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Hey Brick,

Ik ben ook aan het bouwen, en ik ga het ook doen zoals jij beschrijft, namelijk een verdeelkast voor elektriciteit/domotica en een 19'' cabinet voor patch panel/servers/ups/switch/router enz

Ik ben er niet zeker van of je alles(elek, domo en pc matriaal) samen in 1 kast mag steken. Maar of het nu mag of niet, het is volgens mij gewoon geen goed idee, als je kijkt naar mogelijke storingen op je netwerkkabels.

groetjes
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Zet inderdaad niet alles in 1 kast, maar probeer wel de verschillende kasten zo kort mogelijk bij elkaar te plaatsen. Je gaat nadien toch interconnecties maken hoor. Met meer dan dat je op het eerste zicht zou denken.

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
tnimble
DomoFan
Posts: 31
Joined: Wed Dec 20, 2006 4:49 pm

Post by tnimble »

Het mag in een kast en ook de kabels mogen in eenzelfde buis als waarin de elektriciteitsdraden lopen mits:
a) de isolatiespannings van de behuizing en bedrading tenminste hoger is dan de hoogst voorkomende spanning.
b) er voldoende vrije ruimte overblijft voor koeling

Vaal is a de reden waarom het niet mag, de isolatiespanning van b.v. een antenne, telefoon of netwerkkabel is vaak onbekend of wordt gezien als onbekend.

Een betere vraag is zoals al aangegeven wordt is het nog wel overzichtelijk als het in 1 kast zou zitten?

Alleen bij gigabit netwerk zonder afgeschermde kabels is een minimale afstand nodig van 20cm vanaf elektriciteitsbedrading in verband met ele EMI.
pipodc
DomoExpert
Posts: 55
Joined: Mon Aug 07, 2006 5:20 pm
Location: Antwerpen - België

Post by pipodc »

Wat de betere oplossing is hangt van een aantal factoren af. Als je bvb all de electriciteit onderaan kan houden en het netwerkgedeelte bovenaan, en de kabels lopen nergens lang samen, dan zal je netwerk nog goed functioneren. Let er vooral op dat als netwerkkabels de electriciteit moeten kruisen, dat ze dat haaks doen, en dat je nooit een netwerkkabel langs een electriciteitskabel legt over lange afstand (>50cm?). Je overdrachtssnelheid zal er wel bij varen.

Er is ook het aspect veiligheid : ikzelf hou liever de grote stromen gescheiden van kleinere, dan moet ik enkel in de kast des doods als het echt moet (ik ken mijn beperkingen als amateurke).

Bij mij kwam er nog hetvolgende bij : speciale kasten kosten een boel centen. Een zekeringkast kan ondiep zijn, een serverrack heeft veel meer diepte nodig. En dan hang je ook vast aan dat 19\" formaat, wat doe je dan met een oude pc die toch nog moet dienen als telefoonserver of zo. Als je dan ook nog een (ondiep) patchpanel moet steken of alles moet combineren zal je een uiterst modulair en dus duur systeem moeten isntalleren. Dus bij mij is de keuze gegaan naar aparte kasten voor zekeringen/verlichting, een ingebouwd patchpanel, en een vrije opstelling voor de IT-hardware.
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Wat precies heb je als patchpanel gebruikt ?

Dit is bij mij ook gescheiden van de rest, maar ik moet het nog deftig afwerken.
pipodc
DomoExpert
Posts: 55
Joined: Mon Aug 07, 2006 5:20 pm
Location: Antwerpen - België

Post by pipodc »

De patchpanels komen van Ebay, uit Duitsland. Cheap, maar toch Cat6. Niet alles punten zijn in gebruik, maar ik had wel 3 keer 24 poorten nodig, en zo is het mooi georganiseerd 1 panel per verdiep.
Attachments
IMG_3330.JPG
IMG_3330.JPG (181.68 KiB) Viewed 19883 times
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

Post by simonjo »

Iemand nog geinteresseerd in cat5 patchpanels, ik heb er nog een aantal aan 12 euro per stuk
koen
DomoFan
Posts: 34
Joined: Mon Aug 28, 2006 9:28 am

Re:

Post by koen »

simonjo wrote:Iemand nog geinteresseerd in cat5 patchpanels, ik heb er nog een aantal aan 12 euro per stuk
ja, kan je er de specs eens bij zetten? (breedte, diepte, hoeveel aansluitingen, etc)
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

Post by simonjo »

Ach ja... effe vergeten.


Hoogte is 1U, breedte = 19\" (standard rack breedte), 24 poorten, cat5e.

Ik zal straks nog een fotootje bijvoegen.



cu, Jo
koen
DomoFan
Posts: 34
Joined: Mon Aug 28, 2006 9:28 am

Post by koen »

connectoren zitten er niet bij neem ik aan?
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

Post by simonjo »

bedoeld ge connectoren om op een cat5 kabel te pressen: die zijn er niet bij nee.
Attachments
patchpanel.jpg
patchpanel.jpg (118.47 KiB) Viewed 19852 times
Koen Matthijs
DomoFreak
Posts: 149
Joined: Fri Apr 01, 2005 9:01 pm
Location: Berlare - België
Contact:

Post by Koen Matthijs »

Hoe moeten die aan de achterkant aangesloten worden ? Kan je even een foto tonen ?

Voor alle duidelijkheid : je spreekt over connectoren op de kabels, maar is het patchpanel uitgerust met RJ45 connectoren of niet ?
User avatar
simonjo
DomoExpert
Posts: 76
Joined: Fri Feb 04, 2005 9:43 am
Location: Boom

Post by simonjo »

Aan de achterzijde moet je de individuele UTP geleiders in klemcontacten duwen.


cu, Jo
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Zo is dat altijd dacht ik, altijd met idc-tool inpushen ... Maar misschien bedoelde men, dat sommige patch-panels eigenlijk maar een frame zijn, waarbij je dan de nodige outlets moet kopen ... Die kan je er dan gewoon inklikken ... Maakt het systeem modulair, ook wat prijs betreft ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply