SOEPELE KABEL ipv STIJVE XVB

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

SOEPELE KABEL ipv STIJVE XVB

Post by tus »

Aangezien ik de indruk heb dat velen het nog niet weten:

Je mag ook voor stopcontacten en verlichting ook soepele kabel(met vele kleine draadjes) gebruiken ipv stijve éénaderige kabel(staat in het arei).

Ik heb net die beslissing getroffen, voor de volgende redenen:
- Ik werk met kabelgoten, en stijve XVB kabel blijft er langs geen kanten in liggen(om de meter anders zo een plastiek lintje nodig)
- ik heb ook verschillende contactdozen waar redelijk wat kabels toekomen, en dat met stijve kabels, daar is geen beginnen aan.
- Als je stopcontacten moet aansluiten en er daarna terug induwen, altijd fun met XVB 2.5 mm² :-))
- Draad trekken door buizen gaat stukken gemakkelijker
- en kost even veel als XVB !

Een verplichte voorwaarde is wel dat je hulzen gebruikt over de kabeluiteinden zodat de adertjes wel degelijk allemaal gebruikt worden.
De kabelhulzen kosten echt 2 keer niks (1,5€ voor 100stuks).

En om ze op de kabel vast te maken heb je een tang nodig. Maar die heb je ook al vanaf een 20€, echt professioneel kost dit rond de 150€. Maar zo een professionele is echt wel dubbel en dik zijn geld waard als je er een heel huis mee moet doen(kheb er mij net zo eentje gekocht) , want met deze moet je niet telkens kijken welke dikte van huls je moet bevestigen, gewoon erin steken en dichtknijpen, altijd perfect en in no time gedaan.

Ps: Een soepele variant van XVB is VTMB.

groetjes,
Christof.
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

Goeie tip Christophe ...

Ken het probleem maar al te goed , heb eens gevloekt op een Bticino inbouw doos met 3 stopcontacten met nogal veel aftakkingen naar andere stopcontacten .. heb dit toen opgelost door soepele aders uit een VTMB kabel te gebruiken met draadhulzen op en dat ging net iets makkelijker om de stopcontacten erin te duwen ipv die harde vob die constant in de weg zat..
De meeste zekeringkasten worden bij m'n weten ook met VOBst gecableerd in combinatie met kamgeleiders ..hoewel er nog sommige zweren bij harde VOB ..
Ook in DLP kabelgoten van legrand werkt dit iets makkelijker die soepele kabel .. zolang je maar draadhulzen gebruikt


Tom
MyHome
DomoMember
Posts: 5
Joined: Fri Jun 04, 2010 2:15 pm
Location: Wommelgem

Re:

Post by MyHome »

Begrijp ik goed dat dit VTMB dan wel toegelaten is? Ik las net opmeerdere andere fora dat dit absoluut niet toegelaten is volgens het AREI!
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ik denk dat we sowieso ook een onderscheid moeten maken tussen deze VTMB te gebruiken in je sleuven van de muur, dan wel in de potjes zelf.
Ik vermoed nochtans, als je ze in een bescherming kan gebruiken (zoals flex) dat het wel mag !

Mvg,

bart
There's No Home Like An Automated Home ...
MyHome
DomoMember
Posts: 5
Joined: Fri Jun 04, 2010 2:15 pm
Location: Wommelgem

Re:

Post by MyHome »

Bart,

Bedankt voor deze verduidelijking. Ik was reeds van plan om de VTMB enkel te gebruiken in de potjes, of in het geval van Bticino in de 'potten '.(6x3modules)
In de kast ga ik vanaf de klemmenstrook werken met VOBst, zoals de standaard cabelage in borden.

Groeten,

Stef
User avatar
ON4TUX
DomoFan
Posts: 42
Joined: Fri Aug 15, 2008 5:07 pm
Location: Westerlo - Belgium

Post by ON4TUX »

Ik was van plan flex te gebruiken met VOB, maar zag er niet naar uit om daar stopcontacten op aan te sluiten en netjes terug te steken. Interessant dat het dus met een flexibel alternatief mag, maar ik vind deze tot hiertoe niet terug als voorgekableerde flex?
Volg onze avonturen op http://wijbouwen.tiri.be
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Volgens mij kan je elk type kabel in flex laten leggen bij de grote firma's , ik heb het eens gedaan met SVV16 dacht ik, deden ze normaal ook niet, maar als de hoeveelheid meters groot genoeg was wel ...

ask & try !

bart
There's No Home Like An Automated Home ...
geversj
DomoMember
Posts: 9
Joined: Mon Nov 29, 2010 7:50 pm
Location: Tielen

Re: SOEPELE KABEL ipv STIJVE XVB

Post by geversj »

Dit stoort mij als elektricien enorm. Ik zal even uitleggen waarom. Als je als professional al uw stopcontacten met soepele draad moet aansluiten, duurt het tot 3 keer zolang. En als je ervoor zorgt dat je maximaal 6 draden aan elk stopcontact heeft, kan iedere ajuin dat aansluiten. En voor de doe-het-zelvers: als je geen stopcontacten kunt aansluiten zoals het hoort, blijf er dan af. Ieder zen job. Ik ga toch ook ni tege ne schrijnwerker zeggen hoe hij zen deuren moet zetten???



tus wrote:Aangezien ik de indruk heb dat velen het nog niet weten:

Je mag ook voor stopcontacten en verlichting ook soepele kabel(met vele kleine draadjes) gebruiken ipv stijve éénaderige kabel(staat in het arei).

Ik heb net die beslissing getroffen, voor de volgende redenen:
- Ik werk met kabelgoten, en stijve XVB kabel blijft er langs geen kanten in liggen(om de meter anders zo een plastiek lintje nodig)
- ik heb ook verschillende contactdozen waar redelijk wat kabels toekomen, en dat met stijve kabels, daar is geen beginnen aan.
- Als je stopcontacten moet aansluiten en er daarna terug induwen, altijd fun met XVB 2.5 mm² :-))
- Draad trekken door buizen gaat stukken gemakkelijker
- en kost even veel als XVB !

Een verplichte voorwaarde is wel dat je hulzen gebruikt over de kabeluiteinden zodat de adertjes wel degelijk allemaal gebruikt worden.
De kabelhulzen kosten echt 2 keer niks (1,5€ voor 100stuks).

En om ze op de kabel vast te maken heb je een tang nodig. Maar die heb je ook al vanaf een 20€, echt professioneel kost dit rond de 150€. Maar zo een professionele is echt wel dubbel en dik zijn geld waard als je er een heel huis mee moet doen(kheb er mij net zo eentje gekocht) , want met deze moet je niet telkens kijken welke dikte van huls je moet bevestigen, gewoon erin steken en dichtknijpen, altijd perfect en in no time gedaan.

Ps: Een soepele variant van XVB is VTMB.

groetjes,
Christof.
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Ik zie niet in waarom het langer zou duren, ok, je moet er hulsjes op plaatsen, maar das ook in no-time gedaan als je hiervoor professioneel gereedschap hebt. En de tijd die je nodig hebt met het plaatsen van de hulzen haal je dubbel en dik terug in omdat je niet moet zitten trekken en duwen om uw stopcontacten terug in uw potje te krijgen omdat stijve kabel gewoon altijd tegenwringt.

Ok, je zal, nadat je een paar huizen gedaan hebt, hier wel feeling in krijgen hoe lang je kabels ongeveer moeten zijn zodat alles er terug in gaat. Maar geef toe dat je hierop toch wel al veel gevloekt hebt zoals zo velen onder ons...

grtz
geversj
DomoMember
Posts: 9
Joined: Mon Nov 29, 2010 7:50 pm
Location: Tielen

Re:

Post by geversj »

Euh, nee. Doe het zoals het hoort of doe het niet. En met hulsjes duurt het langer en ni te vergeten, dan heb je veel meer kans om de vlimmetjes van uw stopcontacten in uw draad te draaien wat vervelende kortsluitingen en dergelijke tot gevolg zal hebben...


tus wrote:Ik zie niet in waarom het langer zou duren, ok, je moet er hulsjes op plaatsen, maar das ook in no-time gedaan als je hiervoor professioneel gereedschap hebt. En de tijd die je nodig hebt met het plaatsen van de hulzen haal je dubbel en dik terug in omdat je niet moet zitten trekken en duwen om uw stopcontacten terug in uw potje te krijgen omdat stijve kabel gewoon altijd tegenwringt.

Ok, je zal, nadat je een paar huizen gedaan hebt, hier wel feeling in krijgen hoe lang je kabels ongeveer moeten zijn zodat alles er terug in gaat. Maar geef toe dat je hierop toch wel al veel gevloekt hebt zoals zo velen onder ons...

grtz
tus
DomoExpert
Posts: 75
Joined: Sun Jul 23, 2006 11:14 am

Post by tus »

Er is niet zoiets als \"zoals het hoort\" want beide manieren zijn ok volgende het AREI(en volgens de keuringfirma's).

En met hulzen is de aansluiting net zo degelijk als met stijve kabels. Anders waren er al veel kortsluitingen gebeurd fabrieken en huizen hierdoor, want in verdeelkasten is het al jaren een veel voorkomende manier van werken(VOBst + hulzen), niet dat ik het nu over VOBst heb, ik heb het over VTMB, maar een huls op een VOBst ader is hetzelfde als ééntje op een VTMB ader hé.

Laat het er ons gewoon op houden dat ieder zijn favoriete werkwijze heeft...
kurtM
DomoMember
Posts: 1
Joined: Tue Mar 29, 2011 10:00 am

Re: SOEPELE KABEL ipv STIJVE XVB

Post by kurtM »

tus wrote:Aangezien ik de indruk heb dat velen het nog niet weten:

Je mag ook voor stopcontacten en verlichting ook soepele kabel(met vele kleine draadjes) gebruiken ipv stijve éénaderige kabel(staat in het arei).

Ik heb net die beslissing getroffen, voor de volgende redenen:
- Ik werk met kabelgoten, en stijve XVB kabel blijft er langs geen kanten in liggen(om de meter anders zo een plastiek lintje nodig)
- ik heb ook verschillende contactdozen waar redelijk wat kabels toekomen, en dat met stijve kabels, daar is geen beginnen aan.
- Als je stopcontacten moet aansluiten en er daarna terug induwen, altijd fun met XVB 2.5 mm² :-))
- Draad trekken door buizen gaat stukken gemakkelijker
- en kost even veel als XVB !

Een verplichte voorwaarde is wel dat je hulzen gebruikt over de kabeluiteinden zodat de adertjes wel degelijk allemaal gebruikt worden.
De kabelhulzen kosten echt 2 keer niks (1,5€ voor 100stuks).

En om ze op de kabel vast te maken heb je een tang nodig. Maar die heb je ook al vanaf een 20€, echt professioneel kost dit rond de 150€. Maar zo een professionele is echt wel dubbel en dik zijn geld waard als je er een heel huis mee moet doen(kheb er mij net zo eentje gekocht) , want met deze moet je niet telkens kijken welke dikte van huls je moet bevestigen, gewoon erin steken en dichtknijpen, altijd perfect en in no time gedaan.

Ps: Een soepele variant van XVB is VTMB.

groetjes,
Christof



kurt schreef
----------------
geachte,


ikzelf heb een nieuwe installatie gepaats maar door mis-communicatie heb ik in 1/4 soepel kabel gebruikt ipv xvb kabel.
ik heb wel overal draadeindhulzen gebruikt.


ik heb wat keurders gebeld en deze weten het eigenlijk zelf niet of dit nu echt mag of niet.

nu ben ik eigenlijk op zoek naar iemand die weet waar ik de wetgeving zelf kan opzoeken of een keurderf die hier geen graten in ziet en dit zo wil keuren.

voor de rest zou mijn installatie volledig worden goedgekeurd, alleen het feit dat er soepele kabel werdt gebruikt zou een struikelblok kunnen betekenen

wie weet raad en kan mij helpen...

mvg Kurt
Post Reply