kabelinvoer door achterkant verdeelkast

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

kabelinvoer door achterkant verdeelkast

Post by roeln »

hallo,

de verdeelkast komt bij ons op de aansluitplaat in een nis van de garage te hangen. Achter deze nis is een schacht vrijgelaten voor de kabels naar de bovengelegen verdiepingen. Hier komt een valse wand voor waar ook de aansluitplaat op gemaakt wordt.

Is het nu toegelaten om de kabels door de achterwand in de verdeelkast binnen te brengen ipv de boven- of onderkant?
Ik zou dan de kabels kunnen binnenbrengen ter hoogte van de rail waar ze moeten aangesloten worden. Zo zou ik dus veel minder kables intern in de kast hebben waardoor die overzichtelijker wordt.
Tevens kan ik dan de preflexen ruim te lang laten en laten doorhangen in de nis wat meer opties bied voor eventuele latere wijzigingen.

Zou het dan ook toegelaten zijn om de aansluitplaat rond de kast door te zagen en langs een zijde van scharnieren te voorzien? Zo bekom je dan een deurtje waar de kast ophangt en dan kan ik zo via het deurtje in de nis om kabels te pakken of bij te trekken.
Gery
DomoExpert
Posts: 52
Joined: Fri Dec 16, 2005 12:39 pm

Post by Gery »

Daaromtrent zijn mijn inziens geen richtlijnen van kracht, maar ik kan natuurlijk ook mis zijn.
User avatar
ON4TOP
DomoFreak
Posts: 112
Joined: Fri Jun 30, 2006 12:42 am
Location: Bavikhove - België

Post by ON4TOP »

roeln ,

Bij mijn weten mag je gerust kabels van vanchteren in de kast laten toekomen op voorwaarde dat de kast hiervoor voorzien is ..

Ik heb hier op zolder een fix-o-rail 150 kast van vynckier op een betonplex plaat gehangen en al mijn kabels en flexen komen langs achteren in de uitgebroken vakjes van de kast uit ... ( vakjes in de achterwand speciaal voorzien voor uit te breken .. ) ..

Wat da scharnier betreft ben ik niet zeker .. is wel slim gevonden ..maar of het mag van de keuring zou ik niet weten ..
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

niemand die dat weet?

Ik heb de vraag een tijdje geleden gemaild naar Xavier Malherbe maar hij heeft niet gereageerd. Misschien kan Bart eens proberen.... :wink:
simbano
DomoFan
Posts: 33
Joined: Tue Jun 27, 2006 12:30 am
Location: Ardooie - België

Re:

Post by simbano »

roeln wrote:niemand die dat weet?

Ik heb de vraag een tijdje geleden gemaild naar Xavier Malherbe maar hij heeft niet gereageerd. Misschien kan Bart eens proberen.... :wink:
Ik heb dit al eens gedaan en geraakte door de keuring.
weet wel niet of die man het gezien hed :D

greetz
christof
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Mail naar Xavier gestuurd, bij antwoord lezen jullie het hier wel !


Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
roeln
DomoFreak
Posts: 265
Joined: Tue Dec 13, 2005 5:20 pm
Location: Ternat - België

Post by roeln »

oei bart,
Xavier heeft mij gisteren geantwoord.
Ik heb een bijkomende vraag gesteld omdat hij stelde dat preflexen niet gebruikt mogen worden in holle ruimten bekleed met hout ivm brandveiligheid :shock:
Hoe zit dat dan met al die houtskeletbouwers dacht ik dan....

Op deurtje monteren mag niet. Kast moet stabiel bevestigd zijn.
Over het binnenbrengen langs achter heeft hij eigenlijk niks gezegd. :?
Post Reply