equipotentiaal verbindingen in de badkamer

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
kdevos
DomoMember
Posts: 11
Joined: Mon Nov 07, 2005 5:43 pm

equipotentiaal verbindingen in de badkamer

Post by kdevos »

Hallo,

Ik vind dat er in het AREI niet echt duidelijk staat welke equipotentiaal verbindingen er nodig zijn in de badkamer.

Klopt het volgende:

- 4mm² zonder buis en 2,5 indien in buis
- mag vertrekken vanaf stopcontact in badkamer
- bad en douche aansluiten indien van metaal
- radiatoren in badkamer
- wateraansluiting in badkamer --> is het voldoende om de collectors te aarden?
- ijzeren net boven electrische vloerverwarming of ook bij conventienele vloerverwarming?

ben ik nog enkele dingen vergeten?

alvast bedankt,

Kristof
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Voor zover ik tot hiertoe gelezen en gehoord heb met betrekking tot het AREI heb ik volgende mening :

Diameters zijn inderdaad correct ...

Tegen mij hebben ze gezegd, dat de eq.pot.verb. van de badkamer, apart met 4mm² naar de aardingscollector moet, EN (!!), dat deze aardingen in de badkamer ook nog eens bijgekoppeld moeten worden aan de stopcontact-aardingen van de badkamer-stopcontacten ...

Met andere woorden, het is blijkbaar geen kwestie van aan de stopcontacten te mogen vertrekken, maar van het geheel af te leiden naar de centrale eq.pot.verb. rail, EN de stopcontacten ook nog eens BIJ te koppelen aan deze eq.pot.verb.

Tegen mij hebben ze gezegd, ook al is bad en/of douche NIET van metaal, toch aarding leggen ...
(ik zei, maar waarom, is polyester, en zal nooit anders zijn/worden)(zij zeggen, ook al is het nu polyester, TOCH leggen, je weet maar nooit voor de toekomst) ...

Radiatoren zeker aarden !

Wateraansluitingen in de badkamer inderdaad ook van aardingsklemmen en draad voorzien, bovenop de collectors die moeten geaard zijn ...
Tja, persoonlijk vind ik dit ook 'overkill' ...

Van die vloerverwarming, dat weet ik zo niet ... Maar stuur Xavier Malherbe eens een mailtje, z'n mail-adres is ergens op het forum wel te vinden, desnoods even via de zoek functie !

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
User avatar
HomerJSimpson
DomoMember
Posts: 14
Joined: Tue Jan 17, 2006 10:24 pm
Location: Vossem

Post by HomerJSimpson »

Hoe aard je de wateraansluitingen als je met alpex werkt?
Waarom moet je de collectoren eigenlijk aarden als je met deze alpex buizen werkt? Er is immers toch geen geleiding meer via de buizen... :?

Gr,
Peter
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Inderdaad, diezelfde vraag heb ik toen ook gesteld ... Ik heb alles met Henco gelegd, wat vermoedelijk wel hetzelfde zal zijn ...

Ik heb sterk de indruk dat ze niet meer meegaan met de moderne ontwikkelingen ...

Ik snap zelfs niet wat voor zin het heeft van de collectoren te aarden, als alle tube die ertussen zit toch niet meer geleid ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
kdevos
DomoMember
Posts: 11
Joined: Mon Nov 07, 2005 5:43 pm

Post by kdevos »

ik heb antwoord gekregen van Xavier en al mijn punten waren correct, enkel extra draad leggen voor een eventueel metalen bad of douchekuip in de toekomst.

Indien ALPEX mogen de collectoren geaard worden, blijkbaar is het water in de buizen dan de transfer?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Ja, mits water geleidend is, zal het zo wel zitten dan ...

Weet je, hoe absurd het soms ook klinkt, als dat alles is dat je extra moet doen, maakt het al niet veel uit hé ...

Tof dat Xavier altijd een verlichtend antwoord klaar heeft hé ...


Groetjes,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Whistler
DomoFan
Posts: 30
Joined: Mon Apr 03, 2006 10:35 am
Location: Mechelen (Binnenkort Tremelo)
Contact:

Post by Whistler »

4mm² zonder buis of 2.5mm² in buis...

maar is er een bepaalde voorkeur?
Volg hier ons bouwavontuur!
koen
DomoFan
Posts: 34
Joined: Mon Aug 28, 2006 9:28 am

Re:

Post by koen »

on4cet wrote:Tegen mij hebben ze gezegd, dat de eq.pot.verb. van de badkamer, apart met 4mm² naar de aardingscollector moet, EN (!!), dat deze aardingen in de badkamer ook nog eens bijgekoppeld moeten worden aan de stopcontact-aardingen van de badkamer-stopcontacten ...

Bart
Wel, die aardingskabels komen toch allemaal op de aardverdeelklem?
User avatar
on4cet
Site Admin
Posts: 1127
Joined: Mon Oct 20, 2003 9:23 am
Location: Kasterlee - België

Post by on4cet »

Zo is dat, daarom, begrijpe wie begrijpe kan ...

Mvg,

Bart
There's No Home Like An Automated Home ...
Post Reply