GIRA

Moderator: Domotix-Moderators

Post Reply
Raoul Callens
DomoMember
Posts: 1
Joined: Tue Mar 29, 2005 2:39 am
Location: Brugge - België

GIRA

Post by Raoul Callens »

zou het interessant zijn de aankoop te overwegen van de server van Gira (en te laten programmeren) , nu EIB-ASCII op de markt is ???
ben geInteresseerd in alles wat met gira te maken heeft
technoboy
DomoMember
Posts: 14
Joined: Fri Sep 16, 2005 12:48 pm
Location: Lokeren - België

Gira / homeserver

Post by technoboy »

Hallo,

Ik heb thuis ook een gecombineerde GIRA/Siemens EIB installatie (incl. rolluiksturing) staan en op dit ogenblik heb ik een homeserver staan om eens uit te proberen.

't Is heel tof speelgoed, maar duur en toch wel tijdrovend om te programmeren.

Als je echter de features met de koppeling tussen het internet en de homeserver niet nodig hebt, dan kan ik je wel een andere oplossing voorstellen, namelijk het nieuwe MT701 econ scherm van Elka. De functies dat dit scherm allemaal standaard met zich mee krijgt zijn ongelofelijk, ook voor het integreren van bijv. variabele afhankelijke logische functies. Opgelet alles is programmeren via ETS 2 / 3 met een plug-in!!!

Als je toch je systeem wil koppelen met het internet, dan kan je ook de IP centrale van Berker kiezen. Deze is wel gemakkelijker in programmeren.

Greetz,

Technoboy

PS: heb jij enige ervaring met het aanmaken van sferen?
The sky is the limit!!!
johan swinnen
DomoExpert
Posts: 63
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:45 pm
Location: Lier - België

Re: GIRA

Post by johan swinnen »

Raoul Callens wrote:zou het interessant zijn de aankoop te overwegen van de server van Gira (en te laten programmeren) , nu EIB-ASCII op de markt is ???
op eerste zicht lijkt me de ASCII oplossing niet zo interessant (wel qua prijs misschien) De toekomst lijkt me eerder te zitten in de OPC oplossing (OLE voor Process Control). OLE is een ouderwetse term maar OPC is wel mee geevolueerd met de tijd(.net enz..).
IK denk momenteel eerder in deze richting.:
EIB /IP connectie (iETS) via bv de siemens IP gateway. Dan een OPC server (via EIBA kan je reeds een demo versie downloaden - 20 groepsadressen - deze zet EIB om in OPC). Dan kan je via allerlei OPC clients (als daar zijn : Office pakketten (excel vb) of VBA of ...) deze info verder verwerken. Deze clients zetten OPC om in de taal van de client. Dus voor elke applicatie heb je een OPC plugin nodig om de objecten te kunnen koppelen.
Uiteraard is er ook een OPC-IP connectie mogelijk en vanaf daar ben je natuurlijk vertrokken. Leg een wireless netwerkje aan en je zou zo via een PDA alles kunnen sturen.
OPC is een standaard dat niet is uitgevonden voor EIB maar reeds lang bestaat om allerlei zaken te sturen. De ASCII oplossing is ook mogelijk maar is bij mijn weten geen standaard.
Ik dacht dat de Gira Server ook op deze OPC technologie draait. Maar ik kan me vergissen.
mvg
Johan
johan swinnen
DomoExpert
Posts: 63
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:45 pm
Location: Lier - België

Re: Gira / homeserver

Post by johan swinnen »

technoboy wrote:Hallo,

...Als je toch je systeem wil koppelen met het internet, dan kan je ook de IP centrale van Berker kiezen. Deze is wel gemakkelijker in programmeren.

Greetz,

Technoboy

PS: heb jij enige ervaring met het aanmaken van sferen?
Technoboy,

heb jij soms meer info liggen betreffende de berker IP centrale. Ik heb zowat heel het internet afgezocht maar ik vind nergens een handleiding..of meer info. Kan je me een PDF doorsturen met meer info (of een link)
Alvast bedankt
Johan
technoboy
DomoMember
Posts: 14
Joined: Fri Sep 16, 2005 12:48 pm
Location: Lokeren - België

Post by technoboy »

Beste Johan,

Ik heb deze morgen even mijn katalogus opengeslagen, voor ik naar een klant ga om een programmering te doen, vandaar dat ik je geen pdf kan doorsturen.

De IP centrale die Berker in zijn gamma heeft het artikel nummer 7571 00 02 en kan op de volgende pagina gevonden worden: http://www.berker.de/index.php

Groeten,

Gino
The sky is the limit!!!
Post Reply